Leszámolós választáskor mire figyeljünk?
Egy kis "adalék" a leszámolható minták választásához:
Egy kis "adalék" a leszámolható minták választásához:
Elég sokat foglalkozom (szabadidőmben) mintakészítéssel. Ezúton szeretném Veletek ezért a tapasztalataim egy most aktuális részét itt megosztani. Remélem segit a mintaválasztásban.
1./ Vannak ismerőseim, akik kizárólag ("Ha lúd, legyen kövér") a leszámolható mintát maximális színszámmal, azaz ( nálam ez ) 200 színnel kérik. Gyönyörű színekkel lehet ilyenkor elkészíteni a mintát, varrni a keresztszemest illetve gobelint, hát még ha az a fonal DMC!
2./ "Mióta tudjuk", hogy hogyan haladhatunk áttekinthetően, kis részt fogva egyszerre hímzés alá, s megismertük a kereten való varrás előnyeit, tudjuk már, hogy hogyan kell fentről kezdeni és fentről befejezni egyazon szín varrását, sok-sok tűt használni egyszerre (max. annyit, amennyi szinből áll a munkánk), így nem lehet probléma már nekünk a pár szemes öltések kezelése, tudjuk tervezni az adott öltésszámok nagyságának megfelelően kb. mennyi ideig tart majd a munkánk elkészitése, - ezért szinte "mindegy" már nekünk, hogy milyen öltésszámmal és milyen színszámmal dolgozunk, ki tudjuk vitelezni a munkánkat, ha van bennük elég kitartás.
3./ A kézimunkánk méreteit, szépségét, csinosságát, praktikusságát, elhelyezhetőségét, a pénztárcánk "méretét" természetesen nagyon is befolyásolja, hogy az adott minta kivarrását milyen öltéssűrűséggel készitjük el azonban. Törekedjünk a normál öltéssűrűségtől (4,4 öltés/cm) eltérő (pl. 6; 7; 8,8 stb. öltés/cm-enkénti) öltéssűrűséggel történő varrásra. (A kivánt - több szempontból kedvezőbb - hatás nem fog elmaradni.
4./ Visszatérve az 1. ponthoz: a leszámolható programok sajátjai (annak ellenére, hogy beállitásokkal ezen is lehet változtatni, s ilyen szempontból pedig el is térnek a klf. szerkesztő programok), eléggé szétszórják a szineket, sok-sok 1 és 2 öltéses szétszórt helyeket produkálva. Szinte attól függetlenül, hogy hány szinnel dolgozunk, adódnak sok-sok ilyen öltéshelyek. ( De ezektől is lesz a munkánk valósághűbb, nem agyonszerkesztett, nem agyon kontúrozott, nem mesterkélt, stb. ) Tehát elsősorban a megfestett, lefényképezett kép milyensége határozza meg a szinek tagolását és nem a mi szinszám választásunk. (Ezzel kapcsolatban sokan kicsit tévedésben vannak.) A program szétszórja egy 30 szinből álló kép szineit is úgy pl. mint egy több szinből állót. Itt is adódnak 1-2 öltéses helyek . Nyilván azonban egymástól talán közelebb esnek ugyanazon szinek négyzetei, ha kevesebb szinnel dolgozunk, de ha nem szeretnénk, hogy agyonra hálós, áthuzásos legyen a hátoldalunk, akkor bizony itt is sokat kell kezdeni és eldolgozni egy egy szin esetében is. Ezen tapasztalat után én arra a következtetésre jutottam, hogy szeretek sok szinnel és sok tűvel dolgozni inkább, s ezáltal sokkal szebb szinekkel.
5./ Nemhiába hivják a programokat szerkesztő programnak. Az ezekkel való bánás, kisérletezés, dolgozás egy örök tanulási folyamat. Nem abból áll csak a dolog, hogy kiválasztunk egy képet, s „belövünk” egy szinszámot (többnyire kevesebbet), s a programunkat „ráhúzzuk” a képre, s lesz valamilyen eredmény. A program ekkor kiválasztja az adott fonalmárka pl. 447 szinéből a kívánt db-számú szint, többnyire barnákat, szürkéket, csúnya zöldeket, kékeket stb. A szebb szinek csak magasabb számú szintartomány választásánál „keverednek elő”. Tehát ne hagyjuk annyiban! Valóban szerkesszük meg azt a mintát szépre, egy viszonylag magas szinszámmal , használjuk ki a programunk által kinált adottságokat, szép , igényes munkákat adjunk ki a kezünk közül. Tehát valóban szerkeszzük meg nagyon szépre azt a mintát! Ha ezt a „bibelődést” mi nem szeretnénk, de szép munkákat szeretnénk himezni – akkor mindenképpen olyan kinált (ellenőrizhető) forrásból válasszunk/vásároljunk mintát magunknak, ahol egy látványkép is van csatolva az adott, leszerkesztett mintához, nem csak az eredeti kép. Ne vásároljunk, gyüjtögessünk rosszul „olvasható” , miniatűr öltéshelyeket tartalmazó, „zsákbamacska” mintákat. Elég „drága mulatság” ez a kézimunka, ne kockáztassunk. Legyünk igényesek a mintával és magunkkal szemben is.
6./ S örök dilemma a fonalak átváltása. Nagyon-nagyon kell vigyáznunk vele. Az a legfontosabb, és mindenképpen követendő, hogy ha lehet, a leszerkesztett minta megadott fonalfajtájával varrjunk. A szinek igy harmonizálnak, igy vannak összhangban a legjobban. (Erről sokat irtam már az előző dokumentumokban is.) Ha mégis (klf. okok miatt) átváltással foglalkozunk, legyünk nagyon körültekintőek. Ne higgyünk a fonalátváltó táblázatoknak vakon, hasonlitsuk össze nagyon a szineket, ha lehet, ha tehetjük élőben, ha nem, akkor a szinek szineit, neveit illetően is. S ekkor sem lehetünk 100 %-osan még biztosak benne, hogy a szinek összehangja legalább olyan minőségű lesz, mint ahogy az a választott minta virtuális képének megfelelően látszik. S ha alakokat, főleg arcokat, kezeket, stb. varrunk, akkor a figyelmünk, az esetleges átváltásról való döntésünk legyen még megfontoltabb! Hamza Péterné Anikó